openvoorervaring.nl

Vernieuw je garderobe met een beetje Kenzo!

We hebben ze allemaal weleens gezien; truien in allerlei kleuren met prachtige tijgerhoofden erop. En in het midden van al die kleur (en soms ook glitter!) staat dezelfde naam: Kenzo. Maar wat betekent die naam nu precies? Waar komt hij vandaan? Waarom zien we de laatste jaren opeens zoveel kleding van hen? En misschien nog wel de belangrijkste vraag: is de kleding van Kenzo iets voor jou?

Een beetje geschiedenis

De naam van het merk en modehuis komt van haar oprichter: Kenzo Takada. Een Japanse ontwerper en iemand die veel heeft veranderd in de modewereld. In de jaren 60, toen hij jong was, verhuisde Kenzo naar Parijs. Hier verkocht hij zijn eigen ontwerpen in schetsvorm en woonde hij vele modeshows bij om maar inspiratie te krijgen voor zijn eigen kleding. De kleding die hij ontwierp viel helemaal uit de toon bij wat op dat moment de trend was (die trend werd atomic age genoemd). Zijn kleren hadden wijde pijpen, enorm veel verschillende kleuren en stoffen en waren vooral geïnspireerd op traditioneel Japanse kimono’s en yukata’s. Ook introduceerde hij de rest van Parijs tot het wikkelen van losse stoffen en gewaden om zo op nieuwe looks te komen. Hij was tevens de eerste ontwerper die kleding maakte van 100% katoen.

Van toen naar nu

Inmiddels, mede door al deze veranderingen en vernieuwingen, is Kenzo uitgegroeid tot een groot en succesvol modehuis. Het hoofdkantoor staat ook in Parijs. Natuurlijk zijn de ontwerpen veranderd sinds de jaren 60 en 70, maar je ziet nog altijd dezelfde details als toen. Zo worden er nog steeds ontzettend veel felle kleuren en prints gebruikt en houdt Kenzo als merk zich ook niet persé aan wat er op dit moment ‘in’ is. De Japanse invloeden zijn nog altijd voelbaar, vooral in de ontwerpen met tijgers, vogels en andere dieren. De kleding varieert ook enorm in stijl en springt van de ene modestroming naar de ander. Zo zouden sommige dingen onder bohemian geplaatst kunnen worden en andere dingen vallen weer onder streetwear.

Kenzo laat zien dat, in de jaren 60 en in 2019, je ook zonder het volgen van trends een succesvol modehuis kan hebben en houden. Zolang je je eigen visie volgt komt je er wel. Als Kenzo het kan…

 

Mobiele versie afsluiten